Ars Nova

 

ARS NOVA – NEA TEXNH

(Ύστερος Μεσαίωνας – Αναγέννηση)

 Ο όρος ars nova που σημαίνει στην Λατινική νέα τέχνη χρησιμοποιείται γενικά για τη μουσική του 14ου αιώνα, στην Γαλλία, αντίθετα προς τον όρο ars antiqua ή παλαιά τέχνη, δηλαδή τη μουσική του 13ου αιώνα.  Η μουσική της ars nova παρουσιάζεται πιο απελευθερωμένη και επηρεασμένη από τη λαϊκή μουσική και το λειτουργικό μέλος. Οι μουσικές μορφές, αν και πολλές από αυτές είναι παλαιότερες, παρουσιάζονται ανανεωμένες.

Η Ιταλία ήταν η χώρα που αφομοίωσε τα στοιχεία της Νέας Τέχνης και με πρωτεργάτη τον τυφλό οργανίστα Φραντζέσκο Λαντίνι (1335-1397) έδωσε νέες φόρμες, αντίστοιχες με τις γαλλικές, εμπλουτισμένες όμως με την Ιταλική έμπνευση και ιδιοσυγκρασία.

Μουσικές μορφές:

v     Μαδριγάλι, “Caccia” και “Ballata” πολυφωνικά έργα που βασίζονται σε ποιητικές φόρμες

v     Λειτουργία

v     Μοτέτο: Τον 13ο αιώνα, στην Γαλλία, προστίθενται λέξεις σε θρησκευτικές μελωδίες που, μέχρι τότε, τραγουδιόταν χωρίς κείμενο για να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες της λειτουργίας στην εκκλησία. Το μοτέτο κατέληξε να είναι αυτοτελής σύνθεση για 2 ή 3 φωνές με διαφορετικό κείμενο, ακόμη και σε διαφορετική γλώσσα για την κάθε φωνή.

Πρώτη Περίοδος

v     Ο Τζων Ντάνστεϊμπλ (1370-1453), ο σημαντικότερος από τους Άγγλους συνθέτες, με μουσικό πνεύμα επηρεασμένο από την Νέα Τέχνη και συνθέσεις με χρήση μελωδικών διαστημάτων 3ης και 6ης και απομάκρυνση από τα συνεχή διαστήματα 4ης και 5ης.

v     Ο Γκιγιώμ ντε Μασώ (Guillaume de Machaut), 1300 –  1377, ήταν Γάλλος ποιητής και συνθέτης στον Μεσαίωνα. Ο Μασώ συνέβαλε να εξελιχθεί το μοτέτο αλλά και άλλες θρησκευτικές φόρμες όπως το Ροντό και το Βιρελαί). Έγραψε την πρώτη ολοκληρωμένη «Λειτουργία» που μας σώζεται.

Δεύτερη Περίοδος

v      Ο Γιάκομπ Όμπρεχτ (1430-1505) βασίζει τις συνθέσεις του στον κανόνα και τη μίμηση.  Είναι ο πρώτος που εφάρμοσε την πολυφωνία στη νεκρώσιμη ακολουθία.

v      Ο Ζοσκέν ντε Πρε (1450-1521), ο ονομαζόμενος «Πρίγκιπας των Μουσικών», Ο ντε Πρε έγραψε πολυάριθμα έργα, με ευκολία και εντυπωσιακή τεχνική. Έγραψε λειτουργίες, μοτέτα, ψαλμούς και άλλα έργα.

Τα μουσικά όργανα όλο αυτό το διάστημα παίζουν το ρόλο του απλού συνοδού, αφού όλοι οι συνθέτες γράφουν φωνητική μουσική.

2 thoughts on “Ars Nova

    • Αγαπητή μου Ευαγγελίνα,
      Η Ars nova είναι μια νέα εποχή που άλλαξε με επαναστατικό τρόπο τα δεδομένα της εποχής της Ars antiqua. Δεν είναι εξέλιξη του Γρηγοριανού μέλους, αυτό έχει ήδη παρακμάσει κατά την προηγούμενη περίοδο. Στην ars nova μπαίνει δυναμικά η κοσμική μουσική στην ζωή των ανθρώπων. Είναι μια επανάσταση και εισάγονται πολλοί νεωτερισμοί στην μουσική (πολυφωνία, μοτέτο, σύστημα μέτρησης στις νότες).
      Έχω, λοιπόν, να σου πω οτι η ars nova στηρίχτηκε σε νέες προοπτικές, πολύ καλά το λες🙂
      Ως προς το σύστημα της μουσικής γραφής, εξελίσεται η γραφή της προηγούμενης περιόδου (σημειογραφία του Franco).

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s